SimOnlyDiscount > Blog >

Een hoge telefoonrekening? Dit kun je doen!

SimOnlyDiscount

Krijg je ineens een hoge telefoonrekening? Daar zul je beslist niet op zitten te wachten. Het is dan in elk geval prettig om te weten waar deze kosten vandaan komen. En nog prettiger: om te weten hoe je dit kan voorkomen. Ook zijn er situaties waarbij de mogelijkheid bestaat om (een deel van) de rekening terug te vragen. Wel zo prettig, toch?

Inleiding

In dit artikel proberen we in te gaan op alle oorzaken van een hoge telefoonrekening. Om het overzichtelijk te houden hebben we het ingedeeld in oorzaak, en probleem. We behandelen de volgende oorzaken:

Een hoge telefoonrekening door sms-diensten

Het blijkt nog steeds te gebeuren: zonder dat je het weet, ben je ineens aangemeld bij een betaalde sms-dienst. Deze dienst stuurt telkens berichtjes naar je telefoon. Bijvoorbeeld een sms bericht met voetbaluitslagen, een dagelijkse horoscoop, een quiz of een ringtone. De kosten voor zo'n sms-bericht, kunnen oplopen tot €3. Per bericht. Die je vaak 4x per week ontvangt. Je kan je voorstellen dat dit natuurlijk al heel snel een hoge kostenpost op je factuur vormt.


De sms dienst stuurt de berichtjes vanaf een 4-cijferige code naar je mobiele telefoon. Deze code vindt je ook terug op de rekening van je provider. Bij Tele2 staat dit onder het kopje Bellen/Sms'en/Mms'en in Nederland, bij Telfort en KPN onder Premium diensten, T-Mobile en Ben noemen het SMS Diensten, Vodafone en Hollandsnieuwe noemen het Premium sms diensten. Voor klanten van Simyo: deze provider staat geen betaalde sms-diensten toe, dit kan dan ook niet de oorzaak zijn van je hoge rekening.


Voorbeeld emails sms dienst enkele voorbeelden van e-mail berichten waarachter een sms-dienst schuilgaat. zoals je ziet worden de logo's van de bekende merken gebruikt en lijken deze berichten net echt.


De afgelopen tijd zijn er veel ongevraagde e-mail berichten verzonden. E-mail berichten waarin een mooie prijs in het vooruitzicht werd gesteld. Of een waardebon. Enkele voorbeelden hiervan vindt je in bovenstaande afbeelding. Klikte je op het bericht, dan kom je terecht bij een quiz. Die je eigenlijk altijd won! En de bofkont die je was, als je OK stuurde naar een 4-cijferige code dan was die prijs voor jou.. Bekende namen als Albert Heijn, Kruidvat en Jumbo plaatste allen een waarschuwing voor dit soort acties. In deze waarschuwingen kun je alleen niet teruglezen wat je mogelijkheden zijn als je er toch intrapt.

Wat kun je eraan doen?

Het terugvinden van deze 4-cijferige sms-code is dan ook om twee redenen belangrijk. Allereerst, om de ongewenst sms dienst stop te zetten. Zo voorkom je namelijk verdere kosten. Heb je de 4-cijferige code gevonden, dan kun je hier het woord STOP naartoe sms'en. Je ontvangt vervolgens een (gratis) bericht retour, waarmee je afmelding voor de sms-dienst wordt bevestigd. Maar daarmee heb je natuurlijk nog niet je geld terug!


Ben je van mening dat je onterecht bent aangemeld op een betaalde sms dienst? Dan kun je naar de website van payinfo.nl gaan. Deze website is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse telecom providers. Op deze website kun je informatie en ook de contactgegevens terugvinden van de sms dienst aanbieder. Zodra je op bovenstaande link drukt, vraagt Payinfo je om jouw mobiele nummer in te vullen. Nadat je dit gedaan hebt, ontvang je per (gratis) sms een unieke inlogcode. Zo weet Payinfo dat het telefoonnummer ook echt van jou is.


Nu je bent ingelogd op de Payinfo website, tref je aan de rechterkant het kopje informatie zoeken over betaalde SMS diensten. Vul bij afzender de 4-cijferige code in, van de sms dienst verlener die je op de factuur aantrof. Je krijgt nu de contactgegevens van de sms dienst verlener te zien. Je kan dan een klacht bij deze aanbieder indienen. Reageert de aanbieder niet? Dan kun je een klacht indienen bij je provider. Een overzicht met contactgegevens van de providers vindt je hier.

Een hoge telefoonrekening door sms buiten de bundel

Met de komst van chat-diensten zoals WhatsApp en Facebook Messenger, is het sms'en een stuk minder geworden. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het versturen van sms berichten sinds 2011 minder en minder gebeurd. Zo nam het totaal aantal verstuurde sms-berichten in Nederland af van 5,7 miljard in 2011 naar 4,3 miljard berichten in 2012. Sinds dat jaar stijgt het aantal Nederlanders die gebruik maken van internet op de mobiele telefoon jaarlijks met 10%.


Toch kan ook sms'en ervoor zorgen dat je geconfronteerd wordt met een hoge telefoonrekening. Vaak heb je bij een telefoon abonnement namelijk een sms-bundel. Deze bundel omvat het aantal sms berichten wat je die maand versturen kan. Verstuur je meer sms berichten dan er in je bundel zitten, dan heeft dit extra kosten tot gevolg. Je sms't dan buiten je bundel en betaald deze sms berichten dan ook naast je abonnementsgeld.


Ook het sms'en in, of naar het buitenland kan zorgen voor een snel stijgende telefoonrekening. Om een sms bericht in het buitenland af te kunnen leveren, moet je provider samenwerken met een buitenlandse provider. Dit heet roaming. Het gebruiken van zo'n buitenlands netwerk, kost de provider natuurlijk geld. Geld dat de provider graag terug wil hebben. De provider brengt je hiervoor dan ook extra kosten in rekening.

Wat kun je eraan doen?

Allereerst is het belangrijk om je bewust te zijn van het aantal sms berichten dat je maandelijks verbruikt. Vaak helpt je provider je hier al goed bij. Zo kun je namelijk bij de meeste providers via de app of via het klantenportaal volgen wat je precies verbruikt hebt in de maand. Daarnaast is het ook mogelijk om limieten in te stellen. Zo kom je niet ongewenst voor verassingen te staan. Ook de kosten van het sms'en in- en naar het buitenland kun je terugvinden op de website van je provider.


Voorbeeld waarschuwings sms provider enkele voorbeelden van sms berichten vanuit de provider, met waarschuwingen voor het gebruik van de telefoon in het buitenland.


Ga je echter veel of lang op reis? Dan is het aan te raden om te kijken of je provider een zogenoemde 'vakantiebundel' heeft. Hiermee kan je vaak voordeliger gebruik maken van je telefoon, in het buitenland. Je kan op onze provider pagina kijken of jou provider een vakantiebundel aanbied. Ook is in dit overzicht te zien of je bij jouw provider sms limieten kan instellen, en of er een app beschikbaar is.


Merk je dat de sms bundel die je nu hebt te klein is? Dan is het vaak mogelijk om je sms bundel omhoog aan te passen. Je kan dan maandelijks meer sms berichten versturen. Dit is vaak een goedkopere handeling dan het sms'en buiten de bundel. Let er wel op dat het niet bij elke provider mogelijk is om de bundel te verlagen. Verhoog dus alleen als je zeker weet dat je structureel meer verbruiken gaat.

Een hoge telefoonrekening door spelletjes of apps

Sinds de komst van de smartphone valt het gebruik van apps en games eigenlijk niet meer weg te denken. Even snel de route bepalen met Google Maps, updates ontvangen via Facebook of een foto delen met WhatsApp. Een nieuw nummer beluisteren met Spotify, of misschien nog even snel die serie afkijken op Netflix? Allemaal handelingen die veel mensen bekend in de oren zullen klinken. Helaas kunnen deze handelingen er ook voor zorgen dat je snel door je internet bundel heen gaat. Zo spelen Facebook en Instagram automatisch video's af en download WhatsApp de foto's die je toegestuurd worden.


"de kans is groot dat je iemand tegenkomt die Pokémon aan het vangen is"

Ook het spelen van spelletjes op de telefoon, is een razend populair tijdverdrijf. Pokémon Go is bijvoorbeeld een spel dat de laatste tijd extreem populair is. Waar je ook heengaat en op welk tijdstip dan ook, de kans is groot dat je iemand tegenkomt die Pokémon aan het vangen is. Het is natuurlijk ook een verslavende bezigheid. Die helaas wel kan zorgen voor onverwachte kosten op de telefoonrekening. Je zult namelijk als fanatieke speler al wel gemerkt hebben, dat het spelen van Pokémon Go lastig is zonder internet.


Toch hoeft een kleine data-bundel je niet te hinderen bij het spelen van dit spel. Er zitten namelijk stiekem toch wat mogelijkheden in het spel die zonder internet-verbinding niet goed gaan. Zoals bijvoorbeeld het bezoeken van de Gyms en Poke-stops. Of het laten uitkomen van eieren na een wandeling. Speel je actief Pokémon, dan zul je merken dat je al gauw 10 MB per uur verbruikt. Heb je een relatief kleine databundel, dan zit je hier al snel doorheen. Het is dan ook aan te raden om dit soort spellen alleen te spelen, wanneer je gebruik kan maken van een WiFi verbinding.

Wat kun je eraan doen?

Je kunt op je telefoon instellen welke app er wel, en welke app er geen gebruik kan maken van je mobiele databundel. Bij een iPhone kun je dit doen door te navigeren naar Instellingen en vervolgens naar Mobiel netwerk. Hier tref je een overzicht aan van apps, onder het kopje gebruik mobiele data voor. Je kan per app bekijken hoeveel mobiele data deze verbruikt heeft. Ook kun je met het schakelaartje instellen of een app wel, of geen mobiele data mag verbruiken. Heb je een Android-telefoon? Dan navigeer je naar Instellingen en kies je voor Datagebruik. Zoals bij de iPhone, krijg je ook hier een overzicht van verbruik per app. Verbruikt een app teveel data? Zet dan een vinkje bij Achtergrondgegevens beperken. Alleen als de app actief is, zal deze nog via de mobiele data informatie opvragen.


Ook is het bij veel providers mogelijk om een data-limiet in te stellen. Hiermee voor je dat je zonder het door te hebben internet gebruikt buiten je bundel. Niet elke provider heeft deze mogelijkheid, in het provider overzicht kun je terugvinden of jou provider deze mogelijkheid aanbied. Daarnaast kun je hier ook terugvinden of je provider een eigen app heeft. Via deze app kun je namelijk inzicht krijgen in het maandelijks data-verbruik. Verbruik je bijvoorbeeld elke maand meer data, dan kan het goedkoper zijn om je data-limiet te verhogen. Denk er wel aan dat, net als bij het verhogen van de sms bundel, verlagen niet altijd mogelijk is. Is verhogen niet meer mogelijk? Kijk dan eens naar onze sim only vergelijking en zoek een abonnement dat past bij jou verbruik!

Een hoge telefoonrekening door 0909, 0900 of 0906

Afgelopen maanden is er een stijging geweest in het aantal klachten over betalingen aan 0909, 0900 en 0906 (service) nummers. Voor het bellen naar deze service nummers, betaal je vaak een vergoeding. Die kan oplopen tot maar liefst €0,90 per minuut. Deze kosten betaal je los van de rekening. Je kan je dan ook wel voorstellen, dat dit snel een aanzienlijk bedrag kan worden.


Voorbeeld 0906 nummer een voorbeeld van een dating site, waar je na het bellen van een 0906 nummer een bericht kan versturen.


Er zijn verschillende mogelijkheden om met service nummers in aanraking te komen. Vroeger werden bijvoorbeeld de 0906 nummers vooral gebruikt voor sekslijnen. Je kon dan bijvoorbeeld naar inhoud op een website kijken, zolang je belde naar het 0906 nummer. Of ook daadwerkelijk met iemand bellen. Tegenwoordig gebruiken datingsites deze nummers ook voor het kopen van credits, om bijvoorbeeld een bericht te versturen.


De 0900 nummers waren bedoeld voor een klantenservice of helpdesk. Je kan dan bijvoorbeeld het weerbericht beluisteren, of informatie over de files ontvangen. Vaak betaal je een vast bedrag voor het bellen naar deze nummers. Zo weet je vooraf waar je aan toe bent, hoe lang je dan ook moet wachten.


Een nieuwe variant is het 0909 nummer. Deze nummers worden toegekend aan belspelletjes. Je kent deze misschien nog wel van op TV (bijvoorbeeld TelSel). Tegenwoordig zijn er ook 0909 nummers waar een quiz aan zit verbonden. Net als bij de eerder benoemde sms-diensten, worden deze via bijvoorbeeld e-mail of Facebook onder de aandacht gebracht. Het lijkt dan of je een waardebon hebt gewonnen, van bijvoorbeeld Kruidvat, Blokker, Leen Bakker of misschien wel de IKEA. Om deze bon te krijgen moet je eerst bellen naar een betaald nummer. Waar men probeert je zo lang mogelijk aan de lijn te houden.

Wat kun je eraan doen?

Servicenummers kunnen een hoge telefoonrekening tot gevolg hebben. Zeker als je niet bewust gebruik hebt gemaakt van een betaald nummer, zit je hier niet op te wachten. De Autoriteit Consument & Markt (voorheen: OPTA), ziet toe op de uitgifte van servicenummers en de naleving van regels. Op deze pagina van de Autoriteit Consument & Markt, kun je opzoeken van wie een servicenummer is. Je vult op deze pagina bij Zoekterm het nummer in waarvan je de eigenaar wenst op te zoeken.


Je krijgt vervolgens een overzicht terug met de resultaten. Hierin staat opgenomen de Relatienaam. Dit is de eigenaar van het servicenummer of de provider die het nummer beschikbaar stelt. Het is verstandig om eerst met dit bedrijf contact op te nemen en je klacht uit te leggen. Krijg je geen reactie van het bedrijf? Dan kun je hier een klacht indienen bij ConsuWijzer. Dit is een onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt. Door het indienen van een klacht, weten ze in elk geval dat er iets aan de hand is met het nummer.


Om te voorkomen dat er (in de toekomst) gebeld kan worden naar dure servicenummers, is het mogelijk dit via de provider te laten blokkeren. Je dient dit via de klantenservice van je provider te regelen. Een overzicht met contactgegevens van de providers vindt je op onze site.

Een hoge telefoonrekening door bellen

Je telefoonrekening kan hoog uitvallen als je veel belt. Vaak sluit je bij je provider een bel-bundel af, als onderdeel van je abonnement. Je mag dan maandelijks een vooraf bepaald aantal minuten bellen. Alle minuten die je hierna nog belt, die vallen buiten de bundel. Je betaald deze minuten als extra bovenop de telefoonrekening. Vaak tegen een minder gunstig tarief.


"je belt dan namelijk met de Franse eigenaar van dat mobiele nummer"

Ook bellen in het buitenland kan je telefoonrekening snel laten stijgen. Net als bij het versturen van een sms-bericht, moet de provider ook hier een prijsafspraak voor maken. Het zogenoemde roaming. Deze roaming kosten berekend de provider aan je door. Hou er ook rekening mee dat als je belt vanuit het buitenland, je wel de landcode moet toevoegen aan het nummer.


Zo starten in bijvoorbeeld Frankrijk de mobiele telefoonnummers ook met 06. Als jij in Frankrijk dus belt naar het nummer 0612345678, dan krijg je niet de persoon aan de lijn die je verwachtte. Je belt dan namelijk met de Franse eigenaar van dat telefoonnummer.

Wat kun je eraan doen?

Je kan op verschillende manieren voorkomen dat je verrast wordt door een hoge telefoonrekening. Om te beginnen is het verstandig de app van je provider (indien beschikbaar) te installeren. Hierin kun je terugzien hoeveel je precies verbruikt hebt voor die maand. Ook is het mogelijk om bij sommige providers bel-limieten in te stellen. Is een limiet bereikt, dan kun je niet meer verder bellen. Zo voorkom je een onverwachtse rekening.


Ga je op vakantie, of ben je veel in het buitenland? Dan is het aan te raden om eens te kijken of je provider vakantiebundels aanbied. Een vakantiebundel, werkt eigenlijk op een zelfde manier als je normale bundel. Je koopt een vooraf bepaald aantal belminuten, sms'jes en MB's in, die je kan gebruiken in het buitenland. Met een vakantiebundel bel je vaak een stuk goedkoper. Daarnaast weet je ook hoeveel belminuten je precies hebt.


Merk je dat je structureel belminuten te kort komt? Dan is het slim om te kijken of je dit kan aanpassen in je bundel. Vaak kan je de limiet wel omhoog, maar niet meer omlaag aanpassen. Denk dus goed na voordat je een wijziging doorvoert. Is verhogen niet meer mogelijk? Kijk dan eens naar onze sim only vergelijking en zoek een abonnement dat past bij jou verbruik!

Een hoge telefoonrekening door internet

Er zijn verschillende oorzaken, die kunnen zorgen voor een hoge telefoonrekening door internet. De meest voorkomende tegenwoordig, is het gebruik van data buiten de bundel. Met de komst van 4G, gebeurd dit in de praktijk erg snel. Het internet op je telefoon is immers een stuk sneller, waardoor je makkelijker kan kijken naar bijvoorbeeld een YouTube filmpje. Dit heeft tot gevolg dat je sneller door je data-bundel gaat. En dus buiten je bundel internet gebruikt. De kosten voor het gebruik van internet buiten de bundel liggen aanzienlijk hoger.


Ook internet in het buitenland kan je telefoonrekening flink verhogen. Net als bij het bellen en sms'en moet je provider hier immers afspraken voor maken met lokale providers. Het roamen zoals we dit benoemde. Deze kosten belast je provider aan je door. Hierdoor is de MB in het buitenland een stuk duurder.


Voorbeeld aanmelding mobiele internet dienst voor het bekijken van de astrokrant, betaal je een wekelijkse vergoeding van €0,25.


Daarnaast is er een nieuwe techniek geïntroduceerd. Het zogenoemde betalen via mobiel internet. Op je rekening staat dit meestal benoemd als mobiele internet diensten. Deze betalingsvorm lijkt in eerste instantie erg op een sms-dienst. In ruil voor een (wekelijkse) vergoeding, kan een website je toegang geven tot bijvoorbeeld filmpjes, voetbaluitslagen, je horoscoop of een quiz. Een mobiele internet dienst kan niet zomaar worden afgesloten. Dit is enkel mogelijk na een actieve instemming. Het drukken op de akkoord knop.


Zolang jij het abonnement actief laat, behoud je de toegang tot de website en kun je gebruik maken van de dienst. De wekelijkse kosten voor een mobiele internet dienst, kunnen oplopen tot €5 per week. Zoals je begrijpt zal je factuur dan natuurlijk fors toenemen. Zorg er dan ook voor dat je de dienst niet langer actief laat, dan dat je er gebruik van wenst te maken!

Wat kun je eraan doen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om te voorkomen dat je verrast wordt door een mobiele internet rekening. Zo kun je bij veel providers limieten instellen. Deze limieten voorkomen dat je meer internet verbruikt dan je eigenlijk wil. Via de provider app, of op je persoonlijke profiel pagina valt dit in te stellen. Ook kun je via de provider app of je persoonlijke profiel pagina je verbruik volgen. Zo weet je in elk geval hoeveel ruimte je nog hebt.


Ga je naar het buitenland toe? Zorg er dan voor dat je de roaming functie op je mobiele telefoon uitzet. Heb je een iPhone? Ga dan naar Instellingen, druk vervolgens op Mobiel netwerk en open Opties mobiele data. Zet vervolgens de switch om voor Dataroaming, zodat je alleen een grijs bolletje ziet. Heb je een Windows Phone, dan doe je dit onder Instellingen, vervolgens Mobiel netwerk en zorg er daar voor dat Dataverbinding op uitgeschakeld staat.


Bij de Samsung Galaxy S6 en S7, ga je naar Instellingen, vervolgens naar Gegevensverbruik waar je Mobiele gegevens uit kunt zetten. Bij de Samsung Galaxy S4 en S5 vindt je dit onder Instellingen, daarna kies je voor Meer netwerken en open je Mobiele netwerken. Je kunt hier Mobiele gegevens uitschakelen. Kom je er niet uit, of staat jou telefoon er niet tussen? Laat het ons weten. Het is in elk geval verstandig om op vakantie gebruik te maken van WiFi, in plaats van mobiel internet.


Tot slot, het uitschakelen van mobiele internet diensten. Ook dit doe je, net als bij een sms-dienst, via de website van payinfo. Log in op deze website, volgens de stappen die we beschreven in het hoofdstuk Een hoge telefoonrekening door sms-diensten. Dan vindt je aan de linkerkant van de pagina een overzicht van je lopende abonnementen. Met de mogelijkheid deze stop te zetten. Ook kan je hier contactgegevens van de aanbieder van de dienst vinden. Net als bij een sms-dienst, is het raadzaam om eerst in contact te treden met de aanbieder. Kom je er samen niet uit, dan kan je de klacht voorleggen aan je telecomprovider.

Afsluiting

Zoals je ziet, zijn er veel mogelijkheden om hoge kosten op je telefoonrekening te voorkomen. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om deze kosten (gedeeltelijk) terug te vragen. Kom je er onverhoopt niet uit, staat de oorzaak van je hoge rekening er niet tussen, of zijn we iets vergeten? Laat het ons dan vooral weten.