SimOnlyDiscount > F.A.Q. >

Simkaart & simlock


Om te voorkomen dat een bezitter van een mobiele telefoon de simkaart kan verwisselen voor een simkaart van een andere provider, kan er een simlock worden aangebracht. Dit is dus eigenlijk een soort van blokkade. Providers passen dit veelal toe op een telefoon, als deze onderdeel is van het abonnement.

Op deze pagina vindt je een overzicht van de veelgestelde vragen rondom de simlock. Staat je vraag er niet tussen, of is het antwoord niet duidelijk? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je graag verder!

Veelgestelde vragen

  • Heb ik een simlockvrije telefoon nodig?

    Is je mobiele telefoon niet simlock vrij, dan werkt de simkaart van een nieuwe provider niet. Je zal om deze simkaart toch te kunnen gebruiken, de simlock moeten (laten) verwijderen. Sluit je een sim only abonnement af bij je huidige provider? Dan hoef je de simlock niet te laten verwijderen.

  • Ik wil mijn telefoon simlock vrij maken, hoe doe ik dit?

    Je kan je telefoon simlock vrij maken met een zogenoemde unlock code. Is je toestel ouder dan 1 jaar? Dan is de leverancier van deze telefoon verplicht om je deze unlock code te verschaffen. Je kan in dit geval het beste direct contact opnemen met de (web)winkel waar je de telefoon aangekocht hebt.

    Is je telefoon nog niet ouder dan 1 jaar? Dan kun je proberen om de simlock code online op te zoeken. Je moet hiervoor het typenummer weten van je telefoon en de 15-cijferige IMEI-code. Deze kun je opvragen door met je telefoon te 'bellen' naar *#06#. Als je het IMEI nummer hebt opgeslagen, kun je dit invullen op de site van je provider of die van de fabrikant.

    Het is belangrijk om te weten dat het legaal is om je telefoon simlock vrij te maken. Het is wel mogelijk dat de leverancier in dit geval de garantie van de telefoon intrekt.